Dietetyka sportowa

Dietetyka sportowa stanowi źródło połączenia teorii z praktyką. Zawiera mnóstwo użytecznych oraz popartych wiedzą i doświadczeniem wskazówek. Nie ważne czy uprawiasz sport wyczynowo czy amatorsko, jeśli szukasz skutecznej metody na poprawę wyników to miejsce odpowiednie dla Ciebie. Musisz wiedzieć, że wśród sportowców dieta i suplementacja odgrywa kluczową rolę.

Dietetyka sportowa

Jest dziedziną skupiającą naukową wiedzę w temacie badania wpływu określonego sposobu żywienia lub diety na wytrzymałość oraz kondycję osób aktywnych fizycznie. Zajmuje się szeroko pojętym opracowywaniem strategii żywieniowej, której celem jestem poprawa stanu zdrowia.

Planowanie diety dla sportowców pod opracowany program treningowy jest priorytetem w celu poprawy jego wyników sportowych. Optymalne żywienie i odpowiednio dobrana suplementacja umożliwia osiągnięcie wyższego pułapu sportowego.

Poprzez lata, pracując z czołowymi sportowcami różnych dyscyplin zdobyliśmy niezbędną wiedzę w temacie przygotowania sportowców pod każdy rodzaj treningu, z nami dowiesz się jak jeść by trenować efektywnie.

Co uwzględniamy podczas ustalania strategii żywieniowej dla osoby ze zwiększona aktywnością fizyczną?

Rodzaj aktywności fizycznej, przemiana materii, reakcja organizmu na alergeny.

Dobór odpowiednich składników w jadłospisie opiera się na dokładnej ocenie metabolizmu oraz ocenie dotychczasowego sposobu żywienia.

  • Wiek
  • Występowania problemów zdrowotnych
  • Intensywność i rodzaj wykonywanych ćwiczeń
  • Indywidualny dobór suplementacji
  • Ilość jednostek treningowych
  • Stan gospodarki hormonalnej
  • Odpowiednia podaż energii i makroskładników
  • Właściwe nawodnienie organizmu
  • Wytrzymałość osób aktywnych fizycznie
  • Opracowanie systemu metylacji
  • Włączenie adaptogenów
  • Alergie pokarmowe

Co zyskasz dzięki indywidualnemu dopasowaniu diety? Na co wypływa odpowiedni plan u sportowca?

  • Poprawa wyników
  • Zminimalizowanie ryzyka kontuzji
  • Poprawa wydolności fizycznej
  • Zniwelowanie stanów zapalnych
  • Uniknięcie przetrenowania
  • Zmniejszenie stopnia zmęczenia podczas wysiłku fizycznego
  • Zapewnienie pełnej i szybszej regeneracji organizm
  • Uniknięcie niedoboru żelaza
  • Celowy przyrost masy mięśniowej
  • Dobra przemiana materii
  • Utrzymanie odpowiedniej masy mięśniowej i tłuszczowej

Przygotowanie w okresie startowym lub pod zaplanowane zawody

W naszej poradni dietetycznej zajmujemy się również opracowaniem kompleksowego przygotowania zawodników, uwzględniając przy tym okres startowy i/lub zaplanowanych zawodów.

Rola dietetyka to zapewnienie dla sportowca:

  • nauk żywieniowych
  • kompleksowych usług w postaci doboru suplementacji uwzględniającej jej bezpieczeństwo stosowania
  • zminimalizowanie skutków ubocznych okresu przygotowawczego np. w sportach walki (redukcja masy ciała, celowe wahania masy ciała) 
  • udzielenie Ci również wskazówek potrzebnych do tego by ułatwić Ci proces przygotowawczy
  • całe zaplecze przygotowawcze dostosowane pod każdy rodzaj uprawianego sportu
  • pomocy w procesie przyrostu masy mięśniowej i utraty tkanki tłuszczowej

Idealna dieta dla sportowca – o czym należy pamiętać?

Podstawowe zasady żywieniowe i zalecenie żywieniowe dla sportowców:

  • Warzywa powinny stanowić 75% dziennej diety i każdego talerza
  • Posiłki węglowodanowe powinny być umieszczanie w godzinach około treningowych
  • Wprowadzanie produktów niwelujących stany zapalne w organizmie

Szybkie uzupełnianie zasobów energetycznych po zakończonym treningu umożliwi następnego dnia trenować efektywnie:

  • Jedz powoli, gryź i żuj bardzo dokładnie
  • Jedz raczej więcej mniejszych posiłków
  • Staraj się jeść regularnie. Organizm, któremu dostarczysz pokarm w określonych porach ureguluje metabolizm
  • Odpowiednie nawodnienie. W żywieniu osób aktywnych woda pełni ważną rolę między innymi wspomaga pracę stawów

Najważniejsze aspekty dietetyki sportowej

Wśród osób podejmujących aktywność fizyczną powstaje mnóstwo pytań w kierunku dietetyków sportowych.

  • Jaki model żywienia jest odpowiedni, by zachować odpowiedni poziom masy mięśniowej?
  • Zbilansowana dieta ketogenna czy może wysokowęglowodanowa?
  • Czy w sporcie suplementacja jest ważna? Czym się wspomagać?
  • Jaka dieta umożliwi uzyskać optymalną wydolność fizyczną i wytrzymałość?

Zatem w jakich kierunkach dietetycznych powinni zmierzać?

Z praktycznego punktu widzenia nie ma jednego modelu żywienia. Każdy sportowiec powinien posiadać indywidualny plan dostosowany do jego potrzeb i planu treningowego. Istnieją podstawowe wytyczne, które są ogólno przyjętymi zasadami żywienia sportowców.

Mimo, że dietetyka sportowa jest jedną z najprężniej rozwijających się nauk żywieniowych. Stale jesteśmy zasypywani sporą dawką wiadomości ,to na bez zmiennie do najważniejszych aspektów dietetyki sportowej można zaliczyć:

  1. Pozyskiwanie energii dla organizmu przed i po wykonaniu wysiłku fizycznego
  2. Intensywność wysiłku fizycznego
  3. Znacznie węglowodanów, białka, tłuszczów
  4. Równowaga wodna
  5. Suplementy diety i ich znaczenie
  6. Suplementy przedtreningowe
  7. Regeneracja organizmu

Na podstawie badań naukowych Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego, Towarzystwa Medycyny sportowej

Na dietę sportowca powinno składać się odpowiedni rozkład posiłków przed, w czasie i po zakończonym wysiłku fizycznym. Stworzenie indywidualnej strategii zapewni optymalizację w budowaniu zasobów energetycznych, która przyspieszy procesy regeneracyjne organizmu. W konsekwencji przyczynia do wykonywania kolejnych jednostek treningowych. Bilans kaloryczny posiłków i ich wartość odżywcza musi być dostosowana do potrzeb sportowca, uwzględniając przy tym całodzienny wydatek energetyczny. Dobrze skomponowana dieta zapewnia dla organizmu odpowiednią ilość niezbędnych składników pokarmowych oraz witam i minerałów.

Stosowanie suplementów (wapń, żelazo, magnez, potas) jest wymagane u tych osób, które są szczególnie narażone na niedobory. Między innymi są to sportowcy stosujący diety redukcyjne w celu dostosowania masy ciała do wymaganej kategorii wagowej w danej dyscyplinie sporu. Szczególna uwaga należy się też ilości wypijanych napojów. Zapobieganie odwodnieniu organizmu jest jednym z ważniejszych aspektów dietetyki sportowej. Utrata wody w organizmie, która związana jest z obniżeniem masy ciała już o 1 % pogarsza zdolność do wysiłku fizycznego.

Dietetyka sportowa

Skuteczny dietetyk sportowy w Olsztynie i Online

Dietetyka sportowa jest dziedziną skupiającą naukową wiedzę i sposoby żywienia osób aktywnych fizycznie. Planowanie diety dla sportowców pod opracowany program treningowy jest priorytetem w celu poprawy jego wyników sportowych. Optymalne żywienie i odpowiednio dobrana suplementacja umożliwia osiągnięcie wyższego pułapu sportowego. Zapewniamy kompleksowe przygotowanie zawodników pod dany rodzaj aktywności. Dowiedz się jak jeść by trenować efektywniej.

Do kogo skierowana jest oferta?

  • Do osób czynnie uprawiających każdy rodzaj sportu,
  • Zawodowców i amatorów

Na co wpływa odpowiedni plan żywieniowy u sportowców?

  • Poprawa wyników
  • Zminimalizowanie ryzyka kontuzji
  • Zniwelowanie stanów zapalnych
  • Uniknięcie przetrenowania
  • Zmniejszenie stopnia zmęczenia podczas treningów
  • Zapewnienie pełnej i szybszej regeneracji organizmu

Co uwzględniamy podczas ustalania strategii żywieniowej dla osoby ze zwiększoną aktywnością fizyczną?

  • Rodzaj uprawianego sportu
  • Okres przygotowawczy sportowców
  • Intensywność i rodzaj wykonywanych ćwiczeń
  • Indywidualny dobór suplementacji
  • Ilość jednostek treningowych
  • Stan gospodarki hormonalnej
  • Odpowiednia podaż energii i makroskładników
  • Właściwe nawodnienie organizmu
  • Opracowanie systemu metylacji
  • Włączenie adaptogenów
  • Wykluczenie alergenów
  • Dobór odpowiednich składników w celu minimalizacji skutków ubocznych w okresie przygotowawczym np. w sportach walki

Informacja dodatkowa

  • Do każdego planu dodatkowa konsultacja w cenie 100 zł
  • Plan obejmuje wstępne konsultacje i analizę wyników badań

Sprawdź naszą szeroką ofertę

Oferta

Skontaktuj się z nami już dziś!

Kontakt