Skip to main content

Postaw na kompleksową odbudowę swojej bariery jelitowej. Czy wiesz jak istotną rolę odgrywa ona w kontekście prawidłowego funkcjonowania organizmu?
Stanowi ona jedną z największych i najważniejszych barier chroniących Cię przed szkodliwymi czynnikami środowiska zewnętrznego i jest w dużej mierze niedocenionym elementem naszego organizmu.

Prawidłowo działający system flory bakteryjnej

Bariera jelitowa ma fundamentalne znaczenie we wsparciu całego organizmu, do najważniejszych funkcji należy:

  • wspomaganie procesów trawienia
  • wytwarzanie witamin (B12, K, timiny)
  • przekształcanie steroidów i kwasów żółciowych
  • wspieranie układu odpornościowego
  • pobudzanie motoryki przewodu pokarmowego

Czym są probiotyki?

Probiotyki to dobroczynne żywe kultury bakterii żyjące w układzie pokarmowym oraz jelitach. Te drobnoustroje w odpowiednich ilościach wykazują korzystny wpływ na zdrowie.
Szczepy bakterii probiotycznych to bakterie kwasu mlekowego z rodzaju lactobacillus i Bifidobacterium, a także drożdze Saccharomyces boulardii. Istnieje też wiele innych rodzajów bakterii, które posiadają szerokie działanie prozdrowotne, między innymi zwiększenie naturalnej odporności organizmu.

stosowanie probiotykówDziałanie probiotyków

Mechanizm działania probiotyków jest współcześnie znany. Istniały domniemania o rzekomym szkodliwym wpływie drobnoustrojów na organizm człowieka, jednak nie nie powodują one nieprawidłowości. Ludzki organizm jest zasiedlony ogromną ilością drobnoustrojów, które niezbędne są do zachowania prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Zadaniem probiotyków jest między innymi korzystnie wpływać na:

  • poprawę funkcjonowania organizmu w tym śluzówki układu pokarmowego
  • poprawę szczelności jelit
  • wzmocnienie układu pokarmowego
  • odbudowę i wzmocnienie układu odpornościowego
  • przyswajalność niektórych składników odżywczych z jedzenia

Regularne przyjmowanie probiotyków może też:

  • regulować perystaltykę jelit
  • przyczynić się do produkcji niektórych witamin
  • zapobiegać biegunkom oraz wzdęciom
  • pomagać w walce z drobnoustrojami chorobotwórczymi
  • przywracać równowagę mikroflory jelitowej po i w trakcie antybiotykoterapii
  • hamować rozwój szkodliwych substancji
  • wyrównywać poziom pH w żołądku
  • wzmocnić układ pokarmowy

Naturalne bakterie probiotyczne (bakterie kwasu mlekowego)

Probiotyki najczęściej stosowane są w postaci ogólnodostępnych suplementów, jednak warto też pochylić się nad tymi, które występują naturalnie w produktach spożywczych. Powinny one na stałe gościć w naszym planie żywieniowym.

Produkty wywierające dobroczynny wpływ na układ trawienny:

Kapusta kiszona- najlepsza jest oczywiście ta zrobiona samodzielnie w domu. Jeśli decydujemy się na zakup gotowej ze sklepu polecam poszukać sprawdzonych źródeł. W wielu produktach spożywczych można znaleźć konserwanty, które niszczą dobroczynne bakterie. W czasie fermentacji kapusty uwalniają się bakterie kwasu mlekowego, biorące udział w procesie. Kapusta sama w sobie jej prawdziwą bombą witamin, zawiera cenną witaminę C, która naturalnie wspiera odporność organizmu.

kapusta naturalny probiotykProdukty mleczne- kefir, maślana, jogurty naturalne. W nich znajdują się bakterie kwasu mlekowego. Robiąc zakupy warto czytać etykiety i sprawdzać składy produktów, gdyż mamy pewność jakie szczepy bakterii probiotycznych dana żywność zawiera.

kefir naturalny probioticogórki kiszoneOgórki kiszone- podobnie jak w przypadku kapusty kiszonej ogórki i inne kiszonki powinny być przygotowywane w domu. Proces fermentacji jest kluczowy, stosowanie naturalnych probiotyków z żywności ma wpływ na detoksykację organizm człowieka, wykazuje działanie osłonowe dla układu pokarmowego.

Zakwas z buraków- jest dość niedocenionym naturalnym suplementem diety. Duża obecność kwasu mlekowego sprawia, że wykazuje działanie probiotyczne. Doskonale sprawdzi się w dietetyce sportowej .
Regularne picie zakwasu z buraków zapewnia szybszą regenerację i doskonałe dotlenienie mięśni podczas długiego wysiłku fizycznego. Zakwas zawiera duże ilości witaminy C, witamin z grupy B oraz kwas foliowy.

Proces fermentacji w niektórych produktach spożywczych jest najlepszym naturalnym źródłem dobrych bakterii. Jeśli chcemy zwiększyć ilość tych bakterii w jelitach warto pamiętać o regularnym spożyciu kwaśnej żywności np. octu jabłkowego i wyżej wymienionych kiszonek i przetworów mlecznych.

Probiotyki- suplementy diety- kiedy i po co je stosować?

Probiotyki jako suplement diety powinny być stosowane w celu odbudowy naturalnej flory bakteryjnej. Gotowe produkty zawierające w składzie dobroczynne bakterie (np. kwasu mlekowego) wzmacniają cały układ immunologiczny.

Często występujące zaburzenia flory bakteryjnej spowodowane są:

  • nieodpowiednim żywieniem, złymi nawykami żywieniowymi
  • paleniem tytoniu
  • stresującym trybem życia
  • antybiotykoterapią
  • nadmiernym spożyciem alkoholu
  • stosowaniem antykoncepcji hormonalnej

Mechanizm działania probiotyków

Jak działają probiotyki, które przyjmowane są z zewnątrz?
Stosując suplement diety, w postaci kapsułek lub proszku zażywamy preparaty zawierające bakterie mające wpływ na nasze bakterie jelitowe. Kiedy znajdą się w przewodzie pokarmowym przyczepiają się do komórek nabłonka jelit. Dzięki temu mają możliwość do namnażania się i spełniania swoich podstawowych funkcji jakim jest wspierać układ odpornościowy.

probiotyki na odpornośćPrzy jakich zaburzeniach używać suplementów diety?

Przyjmować probiotyki w formie suplementów powinny szczególnie osoby, które nie mogą zapobiec niektórym dolegliwościom oraz nie ma wpływu na ich powstawanie.
Przyjmowane probiotyki w przypadku poniższych dysfunkcji organizmu może poprawić komfort życia oraz zmniejszyć nasilanie się nieprzyjemnych objawów.

  • zespół jelita drażliwego
  • infekcje intymne, dróg moczowych
  • stany zapalne
  • biegunki
  • leczenie alergii (atopowe zapalanie skóry)

Rodzaje i zastosowanie probiotyków

Warto wiedzieć, że nie wszystkie bakterie probiotyczne pochodzące z fermentacji mlekowej są probiotykami. Dlaczego?
Ponieważ nie wszystkie szczepy bakterii mogą wywoływać taki sam efekt prozdrowotny. Właściwości jakie wykazują bakterie probiotyczne są zależne od danego szczepu czyli biotypu gatunku. Korzystny wpływ i działanie prozdrowotne odnosi się do konkretnego wyselekcjonowanego szczepu bakterii a nie rodzaju lub gatunku. Każdy szczep probiotyczny powinien posiadać badania, które potwierdzają jego skuteczność w działaniu.

kiedy warto stosować probiotykiForma stosowania probiotyków

Osoby chcące poprawić stan flory bakteryjnej jak i wesprzeć swój przewód pokarmowy mogą przyjmować preparaty zawierające żywe drobnoustroje w formie kapsułek lub proszku, który po sporządzeniu jest w formie zawiesiny doustnej. Jest to wygodna forma stosowania, nie istnieją specjalne wytyczne co do systemu przyjmowania suplementów.

Istotne jest aby probiotyk był przechowywany w chłodnym miejscu.

probiotyki dla sportowcówProbiotyk w podróży

W sezonie kiedy więcej się podróżuje wzrasta ryzyko infekcji oraz dolegliwości żołądkowych. Kiedy przebywamy w innych strefach klimatycznych możemy doznać infekcji, których przyczyną jest odmienność flory bakteryjnej odwiedzanych przez nas miejsc.
Probiotyki wykazują działanie prewencyjne przeciw infekcjom w przewodzie pokarmowym oraz zapobiegają biegunkom. Warto zaopatrzyć się dużo wcześniej w suplementy diety i stosować z odpowiednim wyprzedzeniem. Żywe drobnoustroje zawarte w probiotykach nie tylko skrócą czas trwania nabytej infekcji podczas wyjazdu, ale również zmniejszą nasilające się objawy.

Probiotyki dla dzieci

Rozwój flory bakteryjnej u dzieci rozwija się tylko przez pierwsze trzy lata życia, jest ona kluczowa do zachowania odporności organizmu dziecka. Z tego powodu warto wprowadzić suplementy w postaci probiotyków. Jest to pewna inwestycja w dobrą kondycje zdrowotną dziecka, probiotyki zmniejszą ryzyko alergii, astmy czy innych chorób w przyszłości.

Przyjmowane probiotyki dla dzieci, żeby spełniały swoje zadanie powinny być podawane w odpowiedniej formie oraz ilości dostosowanej do wieku. Stosowanie probiotyków u dzieci zalecane jest w przypadku pojawiających się kolek, w takich wypadkach rekomendowany jest szczep probiotyczny – Lactobacillus reuteri, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus bulgaricus Probiotyki dla dzieci mogą zawierać zupełnie inne szczepy bakterii niż te przeznaczone dla osób dorosłych, które występują w zmiennych ilościach.
Jednak nie ma przeciwskazań do stosowania tych samych sprawdzonych produktów co u dorosłych.

Probiotyki w zespole jelita drażliwego

Zespół jelita drażliwego to choroba przewodu pokarmowego, charakteryzuje się ostrymi bólami brzucha oraz zaburzeniem rytmu wypróżniania się. Przy tych dolegliwościach szczególnie zaleca się stosowanie probiotyków, które wspomogą florę bakteryjną oraz naturalne procesy stabilizacyjne organizmu i układ pokarmowy. Probiotyki mogą wpłynąć na ograniczenie namnożenie się bakterii patogennych, poprawiają jakość i ilość mikrobiomu jelitowego oraz redukują ilość produkowanych toksyn.
(Zespół jelita drażliwego- najpopularniejsze szczepy Latobacillus acidophilus , Bifidobacterium breve , Bifidobacterium longum , Bifidobacterium infantis , Lactobacillus plantarum.)

jaki probiotyk wybraćProbiotyki przy rekonwalescencji

Probiotyki coraz częściej stosuje się w warunkach szpitalnych jako pomoc przy rekonwalescencji. Wiele szpitali wprowadziło jako standard podawanie ich osobom chorym lub podczas antybiotykoterapii. Ich łagodne działanie na florę bakteryjną sprawia, że działają korzystnie niwelując wszystkie stany zapalne w organizmie i przyspieszają powrót do dobrej kondycji zdrowotnej.
Osoby, które nie dostały probiotyków w ramach leczenia szpitalnego mogą uzupełnić swoją domową kurację suplementami. W takich wypadkach warto przeanalizować dokładne składy produktu oraz zorientować się, które szczepy bakterii są szczególnie zalecane w danym przypadku.

Probiotyki i antybiotyki

Szczególnie zaleca się przyjmować probiotyki podczas antybiotykoterapii, najbardziej korzystne są szczepy Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus rhamnosus, lactobacillus casei. Stosuje się je w celu zapobiegnięciu wystąpienia biegunki poantybiotykowej, a także jako wspomaganie dla uszkodzonej flory bakteryjnej po przyjmowanym antybiotyku.

probiotyki dla chorychProbiotyki a infekcje intymne

Pojawiające się infekcje intymne są często przyczyną zapaleń układu moczowo- płciowego spowodowanego zaburzeniem równowagi mikrobiologicznej jelita. Stosowanie probiotyków przy tej dolegliwości ma dobroczynny wpływ na zmianę flory bakteryjnej, której stan jest kluczowy w kontekście utrzymania równowagi układu moczowo- płciowego. Probiotyk przyczyni się do eliminacji mikroorganizmów patogennych (bakterii i grzybów) wywołujących stany zapalne.

Probiotyki przy nietolerancjach układu pokarmowego

Wiele osób zmaga się ze niechcianą reakcją alergiczną na białko mleka krowiego. Coraz częściej alergia zaczyna pojawiać się u małych dzieci, Alergię inaczej określa się skazą białkową, charakteryzuje się ona podatnością na infekcje, biegunką czy reakcją alergiczną skóry. Udowodnione jest, że spożywanie bakterii probiotycznych może znacznie łagodzić występujące objawy.
Poszczególne szczepy bakterii jak Lactobacillus plantarum i Bifidobacterium animalis mają zdolności do zwalczenia objawów skazy białkowej. Stoswanie ich podczas choroby znaczeni poprawia komfort życia i niweluje dolegliwości. Dzięki działaniu probiotyków nie musimy z duża dokładnością analizować skład każdego ze spożywanych posiłków.

Jaki jest najlepszy probiotyk dla mnie?

Zastanawiasz się jaki suplement diety wybrać oraz, który będzie najbardziej skuteczny?
W wyborze probiotyków należy mieć świadomość tego, że nie każdy probiotyk stosowany np. na jelita sprawdzi się również przy antybiotykoterapii lub przy skazie białkowej.
Szczególnie zalecane przy wyborze suplementów jest sięgnięcie opinii eksperta, umów się na wizytę na konsultacje do dietetyka w celu dobrania odpowiedniego produktu dla Ciebie.

probiotyki Podsumowanie

Szerokie spectrum jakie wykazują probiotyki sprawia, że stosowanie ich jest coraz popularniejsze. Probiotyki pomagają zadbać o florę bakteryjną, która jest niezwykle istotnym elementem w kontekście kompleksowego dbania o odporność organizmu. Kluczowe jest zachowanie równowagi w mikroflorze jelitowej by utrzymywać organizm człowieka w zdrowiu.

W wyborze najlepszego probiotyku dla siebie należy mieć na uwadze jego jakość. Etykieta produktu powinna zawierać skład i konkretne szczepy bakterii o udowodnionym działaniu probiotycznym. Warto zmienić też nawyki żywieniowe, które przyczynią się do polepszenia stanu zdrowia.
Pamiętaj jednak, że probiotyki powinno się przyjmować z pomocą specjalisty dietetyka lub lekarza. Dzięki ich wiedzy będzie Ci łatwiej rozpocząć kuracje nie martwiąc się przy tym o wybór i dawki suplementu.